اخباروگزارشات کارگری11خرداد1393

- تبعید رضا شهابی در آستانه پنجمین سال بازداشت به زندان رجایی شهر

- پیام کانون مدافعان حقوق کارگر به یک صد سومين اجلاس سازمان جهاني كار

-" گزارشی ازکارخانه تراکتورسازی تبریز برای نشست دوره ای اتحادیه های کارگران خودرو سازی جهان در اسپانیا "

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران تایر در مقابل وزارت کار

- یک کارگر بر اثرسقوط کلاف میلگرد جان باخت

- جان باختن یک کولبر بر اثر اصابت گلوله

- بازداشت بیش از یکصد تن در سالگرد اعتراضات پارک گزی استانبول

- ساندی تایمز انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ را زیر سوال بُرد

اطلاعیه شماره 68 - تبعید رضا شهابی در آستانه پنجمین سال بازداشت به زندان رجایی شهر

به گزارش رسیده رضا شهابی عضو سندیکای شرکت واحد تهران امروز 11/3/93 بدون اطلاع قبلی به زندان رجایی شهر کرج منتقل گردید. تبعید غیر قانونی این کارگر دربند به زندان رجایی شهر در حالی صورت می گیرد که وی از نظر جسمانی در شرایط نامناسبی به سر می برد  و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. همچنین بر اساس گفته ی خانواده ی رضا شهابی وی در اعتراض به انتقال غیر قانونی خود به زندان رجایی شهر اعلام اعتصاب غذا نموده است.

بنا براین گزارش، مسئولین قضایی حتی در مراجعه صبح امروز همسر رضا به دادستانی، به هیچ وجه از این  موضوع اطلاعی به خانواده وی نداده اند.

کمیته دفاع از رضا شهابی ضمن محکوم کردن انتقال غیر قانونی رضا به زندان رجایی شهر خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط وی می باشد.

کمیته ی دفاع از رضا شهابی – 11خرداد 1393

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، آقای محمود صالحی: ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

پیام کانون مدافعان حقوق کارگر به یک صد سومين اجلاس سازمان جهاني كار

با تشکر از دعوت ای تی یو سی برای شرکت نمایندگان کانون مدافعان حقوق کارگر در اجلاس سالانه سازمان جهانی کار لازم است که به اطلاع برسانیم به دلیل شرایط خاص موجود در کشور ،ما برای چندمین سال متوالی نتوانستیم نمایندگان خود را به آن اجلاس بفرستیم.

آقایان محمدجراحی و شاهرخ زمانی هر دو در زندان هستند و نمی‌توانند به عنوان نمایندگان این نهاد در آن اجلاس شرکت کنند . آنها به دلیل فعالیت های کارگری به زندان های طویل‌المدت محکوم شده اند. همزمان یاران دیگر کانون مدافعان حقوق کارگر آقایان رضا شهابی و بهنام ابراهیم زاده و هم چنین فعالان کارگری دیگر درشهرهای مختلف درزندان به سر می برند. آقای ابراهیم زاده پس از ماجرای بند 350 وهجوم و سرکوب زندانیان سیاسی در اوین، هنوز ممنوع الملاقات بوده و خانواده‌ی ایشان هیچ خبری از وی ندارند. تنها به آنان گفته شده که وی تجدید محاکمه شده است.

محدودیت فعالیت های کارگری در سال گذشته همانند سال های قبلی برقرار بوده است و هیچ تغییری در این زمینه صورت نگرفته است .حداقل حقوق تعیین شده معادل حدود دویست دلار در ماه است که کفاف زندگی کارگران را نمی دهد و به اعتراف مقامات مسوول یک سوم خط فقر است. اعتراضات واعتصابات کارگری هم چنان ممنوع بوده وبا برخورد نیروهای امنیتی مواجه می شود. جو ارعاب و وحشت بر فعالان کارگری حاکم بوده و هم چنان از فعالیت جهت احقاق حقوق کارگران جلوگیری می شود.

در مراسم روز کارگر سال جاری تعداد زیادی از فعالان کارگری به قصد برگزاری مراسم یا شرکت در این مراسم دستگیر شدند. تعداد 23 نفر ا ز اعضای سندیکای شرکت واحد در این روز بازداشت شدند هر چند که آنان پس از چند ساعت آزاد شدند اما این دستگیری و دستگیری های دیگر مانع از برگزاری مراسم دراین روز شد. آقای جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی از دستگیر شدگان این مراسم هستند و هنوز آقای عظیم زاده در زندان به سر می برد.

اختلاس بزرگ در تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است در سال گذشته رخ داد که متاسفانه به دلیل نبودن آزادی های اجتماعی اعتراض کارگران ونمایندگان واقعی آنان به جایی نرسید.تشکل های دست ساز دولتی همانند خانه ی کارگر وشوراهای اسلامی کار ومجمع نمایندگان کارگری نیز در این اختلاس سهمی داشته اند که در نتیجه اعتراضی به اختلاس نداشته اند و متاسفانه نمایندگان این تشکل های دست ساز هر ساله آزادانه به آن اجلاس دعوت می شوند.

ما از آن سازمان انتظار داریم که در اجلاس امسال این مسایل را مورد بحث قرار داده و نمایندگان ایران رادر این زمینه ها مورد سوال قرار دهند.

درلیست ضمیمه تعدادی از اعتراضات و اعتصابات کارگری را که درارتباط با اخراج دسته جمعی و حقوق معوقه و سایر زمینه هاست ارسال می کنیم.

کانون مدافعان حقوق کارگر

" گزارشی ازکارخانه تراکتورسازی تبریز برای نشست دوره ای اتحادیه های کارگران خودرو سازی جهان در اسپانیا "

از تاریخ 1392/9/27، 250 کارگرماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز در اعتراض به پرداختن شدن مزدشان در ماه‌‌ های تیر، مرداد ،شهریور، مهر،آبان و آذر ماه در مقابل استانداری تجمع کردند . سابقه بیمه کارگران بدلیل بدهی ۳ میلیارد تومانی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی از خرداد ماه 1392 درسیستم این صندوق بیمه گر درج نشده است . همچنین نزدیک به ۳۰ کارگری که تحت پوشش صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز قرار دارند بدلیل بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی کارفرما ، خدماتی دریافت نمی‌کنند. این کارخانه درسال ۹۲ فقط ۳۳ دستگاه تولیدداشته که به معنای بهره گیری از ۳ درصد ظرفیت است و به عبارتی ، کارگران فقط در محیط کار حضور دارند اما کاری انجام نمی‌دهند . حدود ۱۵ کارگری که بازنشسته شده‌اند هنوز سنواتشان را دریافت نکرده‌اند و کارگرانی را هم که د رشرف بازنشستگی قرار دارند بدلیل کمبود منابع مالی بازنشسته نمی‌شوند.

پرداخت حقوق عقب افتاده ، سنوات کارگران بازنشسته شده ، تمدید دفترچه‌ های تأمین اجتماعی ، پرداخت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها و از سرگیری دوباره تولید ، از جمله خواسته‌ های کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز است.

۲۵۰ کارگر ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز در 11 ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده ومهم‌ تر از همه با بلاتکلیفی ، تعطیلی خط تولید و رها شدن کارخانه از سوی مالکآن (شرکت سرمایه گذاری بانک ملت) روبرو هستند و مسئولان ارشد استان نیز خود را از این موضوع کنار کشیده‌اند.

در تارخ 17/10 1392 برای دومین بار کارگران تراکتور سازی در داخل کارخانه دست به اعتراض زده و سپس راهی دفتر معادن استانداری تبریز شدند.

در تاریخ 1392/10/21 با شدیدتر شدن تظاهرات کارگران مسئولان ارشد استان نیز خود را از این موضوع کنار کشیده‌اند . کارگران ابتدا در مقابل دفتر امام جمعه و سپس در درمقابل استانداری تظاهرات کردند کارگران در این تظاهرات شعار می دادند که «شهیدان شهیدان حق مارا پایمال کرده اند و با پولهای ما در آمریکا خوشگذارانی کرده اند.»این تظاهرات به درگیری با پلیس مواجه شد و تعدادی از کارگران برای ساعاتی بازداشت شدند. این بار رییس پلیس هم قول داد که در کنار امام جمعه و استاندار به وضوع کارخانه رسیدگی خواهد شد.

متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در مورد حل مشکلات کارخانه تراکتورسازی انجام نشده است.

با درود به کارگران خودرو ساز جهان

با امید به گسترش همبستگی کارگران جهان

و با شادباش اول ماه مه روزجهانی کارگر

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک 10 / 2 / 1393

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران تایر در مقابل وزارت کار

در پی اخراج 400 نفراز کارگران کارخانه ایران تایر و کاهش حقوق ، دستمزد و همچنین افزایش 50 درصدی ساعات کار از هشت ساعت به 12 ساعت در روز، کارگران این کارخانه به نشانه اعتراض در برابر وزارت کار تجمع کردند.

به گزارش 11خردادایسنا، این تجمع اعتراض‌آمیز که با حضور 200 تن از کارکنان شرکت انجام شد درنهایت با پذیرش چهار تن از نمایندگان کارگران از سوی وزیر کار و قول مساعد برای پیگیری مطالبات آنها به پایان رسید.

پیش از این کارگران کارخانه ایران تایر به دلیل بی توجهی به خواسته‌ها و مطالبات خود در محوطه کارخانه تجمع اعتراضی برپا و تاکید کرده بودند که در صورت عدم پاسخگویی مدیران مربوطه این تجمع را در مقابل وزارت کار ادامه خواهند داد.

در نهایت برگزاری تجمع اعتراض آمیز کارکنان این شرکت که به اخراج چهار تن از پرسنل استخدام رسمی این شرکت منجر شده بود به دلیل عدم پاسخگویی مدیران مربوطه امروز یکشنبه به مقابل ساختمان وزارت کار کشیده شد.

نماینده کارگران معترض ایران تایر ، اهانت به کارکنان و تحریک آنها از سوی معاونت منابع انسانی در نحوه ارائه فیش حقوقی و افزایش ساعات کار را عامل اصلی برپایی تجمع ذکر کرد و گفت: متاسفانه فیش حقوقی فروردین ماه کارکنان در تاریخ پنجم خردادماه ارائه شد که نارضایتی و اعتراض کارکنان را در پی داشت و به دنبال این اعتراض بود که چهار تن از پرسنل استخدام رسمی این شرکت اخراج شدند.

وی با بیان اینکه علیرغم اعتراض و اعلام نارضایتی هیچکدام از مدیران شرکت پاسخگوی مطالبات کارگران نیستند، افزود: این در حالی است که کارگران با وجود عدم دریافت حقوق و مطالبات خود همچنان به کار ادامه می‌دهند.

نماینده کارگران معترض تصریح کرد: متاسفانه سنوات بازنشستگی کارگران از دو ماه به یک ماه کاهش یافته و حق طبقه‌بندی مشاغل رعایت نمی‌شود.

وی افزود: شرایط کنونی حاکم بر ایران تایر سبب شده تا حقوق علی الحساب یک کارگر با سابقه نصف شود و حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی به 600 هزار تومان برسد.

نماینده کارگران معترض ایران تایر در عین حال از نشست روز گذشته بازرسان اداره کار با کارکنان این شرکت خبر داد و گفت: در این جلسه که با حضور دو تن از بازرسان اداره کار برگزار شد آنها حق را به ما دادند و 12 ساعت کار را که به دستور مدیرعامل صورت گرفته بود ممنوع دانسته و اعلام کردند که باید به هشت ساعت قبل بازگردد.

به گزارش11خردادایلنا،یکی از کارگران ایران‌تایر در این باره گفت: کارگران قرار دادی و روزمزد شاغل در کارخانه ایران تایر پیگیر حق تولید، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و عناوین شغلی در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند.

این کارگر با بیان اینکه اواخر سال گذشته کارفرما متعهد به پرداخت حق تولید و اجرای طرح طبقه بندی حدود 700 کارگر روز مزد بر اساس آنچه که دولت مصوب کرده بود، شد، مدعی شد: متاسفانه کارفرما با بی‌توجه‌ای به مطالبات کارگران هنوز این موارد خواسته شده کارگران را عملی نمی‌کند.

او در خصوص تغییر عناوین شغلی کارگران ایران تایر نیز گفت: به دلیل تغییراتی که در سالهای گذشته در سمت شغلی برخی از کارگران ایجاد شده است اکنون این کارگران برای بازنشستگی با مشکلاتی مواجه شده‌اند که امکان بازنشستگی آنها را به تاخیر انداخته است.

به گفته وی، طرح طبقه بندی مشاغل کارگران روز مزدی نیز حدود ۵ سال است که مصوب شده اما تا این لحظه هنوز اجرا نشده است.

این کارگر در خاتمه همچنین در خصوص مشکل پرداخت نشدن حق تولید و مهارت به حساب کارگران ایران تایر اظهار داشت: حدود ۵۰ سال است به صورت روتین همه کارگران کارخانه ایران تایر، حق تولید و حق مهارت می‌گیرند که این پرداخت نیز از مدتی پیش به دلایل نامعلوم متوقف شد.

وی گفت: هدف ما از انجام این تجمع تنها وصول مطالبات قانونی است و به همین دلیل از مسئولان وزارت کار انتظار داریم تا به وضعیت ما رسیدگی کنند.

یک کارگر بر اثرسقوط کلاف میلگرد جان باخت

یک کارگر ساختمانی در منطقه یافت آباد تهران بر اثر سقوط کلاف میلگرد بر روی بدنش، جان خود را از دست داد.

به گزارش 11خردادایلنا، این کارگر ۴۰ ساله بر اثر‌‌ رها شدن ناگهانی کلاف می‌لگرد‌ها حین جابجایی با جرثقیل ساختمانی وسقوط می‌لگرد‌ها بر روی بدنش جان باخته است.

بر اساس گزارش رحیم عیسی وند (افسر آماده منطقه ۴ عملیات) این حادثه درجنوب به شمال بزرگراه آیت ا.. سعیدی، قبل از چهارراه یافت آباد در یک کارگاه ساختمانی اتفاق افتاده که توسط گروه‌های امداد نجات با ایمن سازی محل حادثه پیکر این کارگر را از زیر می‌لگرد‌ها بیرون کشیده و تحویل اورژانس دادند.

جان باختن یک کولبر بر اثر اصابت گلوله

به گزارش11خردادکُردپا،یک کولبر اهل شهرستان سلماس بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داد.

توفیق یوسفی ٣٥ ساله در نقاط مرزی شهرستان ارومیه با ترکیه مشغول کولبری بوده که بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده است.

وی از سوی نظامیان هدف شلیک مستقیم تیر قرار گرفته بود.

توفیق یوسفی اهل روستای "دلزی" از توابع سلماس بوده که روز جمعه نهم خردادماه در منطقه ترگور ارومیه به دست نیروهای نظامی حکومت اسلامی جان خود را از دست داده است.

جسد این کولبر کُرد روز شنبه دهم خردادماه به خانواده‌اش تحویل داده شده و در روستای زادگاهش به خاک سپرده شده است.

بازداشت بیش از یکصد تن در سالگرد اعتراضات پارک گزی استانبول

روز شنبه بیش از ۲۵ هزار پلیس و ۵۰ ماشین آب پاش در اطراف میدان تقسیم مستقر شدند و پلیس با استفاده از گاز اشک آور و پاشیدن آب بروی تظاهرکنندگان به رویارویی با آنان پرداخت. بنابر گزارش ها در این درگیری ها بیش از یکصد تن بازداشت شده اند.

به گزارش31مه یورونیوز،این تظاهرات در اولین سالگرد اعتراض به تخریب پارک گزی در مرکز استانبول برگزار شد که در سال گذشته با اعمال خشونت پلیس، به کشته شدن چند نفر انجامید.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پیش از آغاز اعتراضات روز شنبه گفته بود: «اگر تلاش کنید که در آنجا (میدان تقسیم) تجمع کنید، با اظهار تاسف باید بگویم که نیروهای امنیتی ما دستور روشنی دارند. آنها دستور دارند که هر کاری که لازم باشد را انجام دهند.»

ساندی تایمز انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ را زیر سوال بُرد

عضو پیشین کمیته اجرایی فیفا متهم به پرداخت ۵ میلیون دلار در قبال حمایت از انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ میلادی شد.

به گزارش1ژوئن یورونیوز،روزنامه ساندی تایمز، چاپ لندن در گزارشی از به دست آوردن اسناد محرمانه ای خبر داد که فساد در فیفا را تایید می کند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، زبان محمد بن همام که پیش از این معاونت رئیس فیفا را برعهده داشته و اهل قطر است، در رای گیری دسامبر ۲۰۱۰ میلادی برای انتخاب کشورش به عنوان میزبان جام جهانی نقش داشته است.

آقای بن همام پاسخی به ادعای مطرح نداده است. دیگر اعضای کمیته پیشنهادی قطر نیز هرگونه ارتباط با این عضو سابق فیفا را رد کرده اند.

انتشار ادعای پرداخت رشوه و نفوذ در انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ کمتر تنها دو هفته پیش از برپایی جام جهانی در بزریل صورت گرفته است.

یازدهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری10خرداد1393

- پیروزی کارگران نوردپروفیل ساوه، پس از یک هفته اعتصاب

-۹۷۹ کارگر کهگیلویه و بویراحمدی سال گذشته اخراج شدند

- اخراج کارگران شرکت توزیع مواد لبنی اراک

- اخراج پنج کارگر رسمی کارخانه لوله ماشین سازی ایران

- تجمع اعتراضی کارشناس کشاورزی مازندران مقابل استانداری

-"مصاحبه پیام سندیکا با یکی از فعالان سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران "

- مرگ کارگر16ساله در آتش سوزی اتاقک کارگری

- سالگرد اعتراضات پارک گزی در استانبول

پیروزی کارگران نوردپروفیل ساوه، پس از یک هفته اعتصاب

اتحادیه آزاد کارگران ایران : امروزشنبه دهم خرداد93 پس ازگذشت یک هفته اعتصاب گسترده ی کارگران نورد پروفیل ساوه، رستمی مدیرعامل قدرتمند وصاحب نفوذ کارخانه که باغرور وسرمستی ناشی از ارتباط با مراکزقدرت به خواست کارگران همواره بی اعتناء بوده، ازابتدای صبح امروز در جمع کارگران اعتصابی حضوریافت وبه خواسته ها وصحبت کارگران گوش کردوبا آنان به گفتگوپرداخت.

بدنبال چانه زنی وکشمکش بسیارکارگران اعتصابی با مدیرعامل که سعی درتوافق با حداقل مطالبات ممکن با کارگران را داشت. مقاومت وپافشاری کارگران، بالاخره به عقب نشینی رستمی منجرشدو کارگران به مطالبات اصلی خود دست یافتند.

جدا از یکماه حقوق و تمدیداعتباردفترچه های درمانی، که طی روزهای قبل انجام شده بود،مدیرعامل متعهدگردید:

دوماه مبلغ عیدی وپاداش را تا حداکثریکشنبه هفته آینده بحساب کارگران واریز نماید.

درمقابل خواست کارگران برای پرداخت دستمزدهای معوقه هر20 روزیکبار، مدیرعامل قول دادکه تا تیرماه کلیه معوقات را پرداخت نماید.

4% مبلغ مربوط به مشاغل سخت وزیان آوربرای تامین بازنشستگی کارگران، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردد.

هیچکس بخاطر شرکت وفعالیت دراعتصاب اخراج نشود وحقوق یک هفته اعتصاب محاسبه وپرداخت گردد.

مدیرعامل ماهی یکبار درجمع کارگران حضوریافته وبه خواسته های آنان توجه نماید.

کارگران پس ازمشورت در جمع عمومی خود ودریافت تضمین های قابل قبول، با این شرط که اگرتا یکشنبه آینده مبلغ موردتوافق واریز نشود، مجددا" دست از کارخواهندکشید، به اعتصاب پیروزمندانه خود پایان دادندوبه سرکارهای خودبازگشتند.

درکناراین موفقیتها بزرگترین دستاورد این اعتصاب، اتحاد ویکپارچگی واحساس قدرتی بود که کارگران قبلا" اینچنین تجربه نکرده بودند. مجمع عمومی کارگران آن بستر وظرفی بود که قدرت وتوانائی کارگران را برای دستیابی به مطالباتشان،درمقابل نمایندگان مراکز قدرت،با همه امکانات وقدرت وترفندهایشان نشان داد.

اتحادویکپارچگی کارگران متبلورشده درمجمع عمومی کارگران، ضامن موفقیت آنها شد. واین درسی بزرگ و تائیدچند باره براین تجربه برای سایر کارگران ایران است.

اتحادیه آزادکارگران ایران این موفقیت رابه کارگران نوردپروفیل ساوه که قطعا" بر زندگی ومعیشت کارگران کارخانه نورد ولوله صفا هم تاثیرمستقیم دارد، تبریک میگوید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۹۷۹ کارگر کهگیلویه و بویراحمدی سال گذشته اخراج شدند

به گزارش10خرداد تسنیم، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از بررسی پرونده ۹۷۹ کارگر اخراجی در این استان در سال گذشته خبر داد.

بنا بهمین گزارش، 20 درصد از کارگران اخراجی استان در سال گذشته بازگشت بکار و 507 نفر نیز بیمه بیکاری گرفتند.

اخراج کارگران شرکت توزیع مواد لبنی اراک

روزی نیست که آماری و گزارشی از تجمع، اخراج کارگران و کارکنان کارخانه‌ها نداشته باشیم و یا خبر تعطیلی شرکتی به گوش نرسد.

چند ماهی است شرکت تازه‌تأسیس توزیع مواد لبنی در روستای گاوخانه اراک که اقلام توزيعي خود را با هماهنگي صنايع و معادن با قيمتي پايين‌تر از بازار و همسو با تنظيم بازار توزيع مي‌كند گرفتار مشکلاتی است.

به گزارش 10خردادایسنا، کاركنان اخراج شده اين شركت با اعلام این خبر، از شرایط موجود گله كرده و خواستار اطلاع‌رساني مشكلاتشان شدند. به گفته‌ي آنان مشکلات این شركت كه از اواخر سال گذشته آغاز به كار كرده تاکنون ادامه دارد و علیرغم تلاش مسئولان این شرکت تاكنون تعدادي از كاركنان اخراج شده‌اند و اخراج‌ها ادامه دارد.

یکی از کارگران اخراج شده این شرکت اظهار داشت: اواخر سال گذشته، در اواخر اسفندماه به دلیل مشکلات کارخانه و تأمین نشدن برق، مدیر شرکت مجبور به اخراج حدود 20 نفر از کارگران شد. این اخراج نزدیک سال نو اتفاق افتاد و شرایط بسیار بدی را به من و مابقی کارگران تحمیل کرد.

وی با اشاره به اینکه از زمان اخراج تاکنون موفق به پیدا کردن شغل مناسبی نشده‌ام، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود اقتصادی جز ایستادن در میادین شهر برای کار و کارگری منبع درآمد دیگری ندارم.

این کارگر اخراج شده افزود: اين شركت هنوز بعد از چند ماه تأسيس فاقد برق است و تلاش‌های مسئولان شركت نيز برای دریافت انشعاب برق به جایی نرسید؛ این مشکلات باعث شد شركت نتواند هزینه و امکانات را تأمین کرده و در نهايت کارگران را اخراج کردند.

فراهانی با اشاره به اخراج تعدادي دیگر از کارگران بعد از سال نو تصریح کرد: مدیران کارخانه این قول را به ما دادند که در صورت رفع مشکلات قطعاً به کار برخواهیم گشت اما، ظاهراً مشکلات کارخانه همچنان ادامه دارد و امسال نیز شمار دیگری از کارگران اخراج شدند.

یکی از کارمندان اخراج شده این شركت گفت: از ابتداي آغاز به كار شركت تاكنون برق و گاز به این شرکت نرسیده و چون کار ما نیز با برق مرتبط است مدیران کارخانه بالاجبار تعدادی از کارمندان و کارگران را که چیزی در حدود 15 نفر می‌شدند را بعد از سال نو اخراج کردند.

وی با اشاره به ادامه روند اخراج کارگران و کارمندان این کارخانه افزود: شرایط و فضای کاری ما شرایط مطلوبی بود و از کار خود رضایت داشتیم اما، تأمین نشدن امکانات لازم برای این شرکت علاوه بر اینکه منجر به اخراج تعدادی از کارگران در سال قبل شد منجر به اخراج ما نیز در سال جاری شد.

این کارمند امور مالی اخراج شده تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه پیدا کردن شغل در جامعه بسیار مشکل است همچنان بیکار هستم و فقط از طریق پس‌انداز امرار معاش می‌کنیم و قطعاً ادامه این روند مشکلات جدی اقتصادی را برای ما رقم خواهد زد.

اخراج پنج کارگر رسمی کارخانه لوله ماشین سازی ایران

ایلنا طی گزارشی بتاریخ10خرداد،از اخراج پنج کارگر رسمی کارخانه «لوله ماشین سازی ایران» به دلیل آنچه از سوی کارفرما عدم نیاز عنوان می‌شود، خبر داد.

اخراج آقایان «صالح جمشیدی»، «حسن نوری‌پور»، «قاسم قلعه نوعی»، «عسگرمیرزایی» و «مصطفی مجتبی» با ۱۸ الی ۱۹ سال سابقه کار به دلیل عدم نیاز از سوی کارفرما صورت گرفته است.

براساس این گزارش،پیش از این نیز در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال جاری حدود ۹۰ نفر از کارگران قراردادی این کارخانه اخراج شده بودند.

در همین رابطه «صالح جمشیدی» یکی از کارگران اخراجی کارخانه لوله ماشین سازی ایران دلیل اخراج‌ خود و همکارش را فشارکارفرما برای تبدیل وضعیت قرار داد نیروی کار رسمی به قرار دادی عنوان کرد.

وی مدعی شد: کارفرمای کارخانه لوله ماشین سازی ایران در حالی او وهمکارش را به بهانه عدم نیاز اخراج کردکه پیش‌تر آنها را وادار کرده بود تا از حالت رسمی به پیمانی تغییر وضعیت بدهند.

این کارگر با بیان اینکه کارفرمای کارخانه لوله و ماشین سازی ایران علاوه بر اخراج ما پنج کارگر رسمی در تاریخ چهارم خرداد ماه، به ۷ کارگر رسمی دیگر نیز التیماتوم اخراج داده است.

به گفته جمشیدی کارفرما قصد دارد همه کارگران رسمی کارخانه را که حدود ۶۰ نفر می‌شوند، در آستانه بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آوربه بهانه‌های مختلفی اخراج کند و این موضوع باعث نگرانی همه کارگران رسمی شده است.

وی اضافه کرد، ما پنج کارگر رسمی کارخانه لوله ماشین سازی با طرح شکایت‌های جداگانه در اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان اسلامشهر منتظر صدور رای برای بازگشت بکار خود هستیم.

به گفته وی، این واحد در چند سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ کارگر داشت که کارفرما به مرور با اخراج و تعدیل بخش زیادی از نیروی کار امروز تعداد کارگران کارخانه را به حداقل ۵۰۰ کارگر رسانده است.

اودر خاتمه تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلات نیروی کار این واحد جایگزین شدن حدود ۶۰ نفر ازکارگران بازنشسته‌ای در قسمتهای مختلف کارخانه همانند تراشکاری ایمنی بهداشت وسایر بخش‌ها است که با اخراج نیروی کار جوان صورت می‌گیرد.

تجمع اعتراضی کارشناس کشاورزی مازندران مقابل استانداری

150 نفر از کارشناسان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با حضور در برابر ساختمان استانداری مازندران خواستار اجرای مصوبه قانونی مجلس مبنی بر استخدام خود شدند.

 

به گزارش 10خردادفارس ، 150 نفر از کارشناسان جهادکشاورزی و منابع طبیعی مازندران در راستای عدم اجرای مصوبه قانونی مجلس مبنی بر استخدام خود جلوی استانداری مازندران حضور یافتند.

این کارشناسان که از سال 82 در راستای طرح خودکفایی گندم به عنوان کارشناس در اداره کل منابع مازندران و سازمان جهادکشاورزی استان مشغول به کار شدند به دلیل عدم اجرای مصوبه قانونی مجلس مبنی بر استخدام این نیروها با وجود ابلاغ به استان‌ها از سوی دولت و مجلس خواستار پاسخگویی مسئولان این بخش و استانداری مازندران شدند.

مهدی‌علی محمدی نماینده این گروه از کارشناسان با اشاره به اینکه 400 نفر در استان مازندران در این حوزه فعالیت می‌کنند، گفت: ما خواستار اجرای مصوبه قانونی مجلس و دولت هستیم.

وی افزود: ما در حال حاضر حقوق دریافت می‌کنیم اما خواستار اجرای مصوبه دولت و مجلس هستیم.

برپایه این گزارش، مصوبه قانونی مجلس مبنی بر استخدام این کارشناسان تاکنون در استان‌های کرمانشاه، خراسان جنوبی و قم اجرا شده است.

این افراد خواستار پاسخگویی مسئولان استان در این زمینه هستند.

"مصاحبه پیام سندیکا با یکی از فعالان سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران "

پیام سندیکا : خودتان را معرفی کنید و بگویید چند سال است که در شرکت واحد کار می کنید و در چه منطقه ای؟

حسن سعیدی : حسن سعیدی هستم و متولد 1355 . از سال 79 با گواهی نامه رانندگی پایه یک بعنوان راننده اتوبوس،استخدام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران شدم و در خطوط مختلف منطقه 5 شرکت واحد افتخار خدمت به شهروندان را داشتم و با راه اندازی خطوط تندرو،این منطقه به سامانه 10 شرکت واحد تغییر نام یافت. از سال 83 به عضویت سندیکا شرکت واحد درآمدم و از آن زمان برای بهتر شدن شرایط کار و ارتقاء سطح معیشت کارگران بی وقفه تلاش می کنم. در سال 84 دو نوبت به دلیل تلاش برای احقاق حقوق کارگران بازداشت شدم و از سال 84 لغایت 88 از کار اخراج شدم و در سال 88 پس از 3 روز ابقاء بخدمت دوباره اخراج شدم که در سال 89 ابقاء بکار شدم و اینبار پس از سه ماه اشتغال مجددا اخراج شدم و در سال 90 بازگشت بکار شدم . آخرین بار هم در سال 91 اخراج شدم که همچنان پیگیربازگشت بکاروخدمت به شهروندان هستم.من هیچگاه در شرکت واحد بی انظباطی نداشتم و همه اخراج ها بدلیل فعالیت صنفی بوده و تمام بازگشت بکارها بعد از اخراج های متعدد نتیجه همبستگی کارگران در قالب سندیکا بوده است و اگر نبود این همبستگی و تحمل سختی ها قطعا خیلی سال قبل از این ها نمی توانستم دوباره در شرکت واحد مشغول بکار شوم.

 

پیام سندیکا : مشکل اصلی کارگران شرکت واحد در مناطق اتوبوسرانی چیست؟

حسن سعیدی : شرکت به کارگران اجازه فعالیت صنفی مستقل یا همان فعالیت سندیکایی را نمی دهد، عدم رسیدگی مسائل رفاهی، سرویس ایاب و ذهاب، مسکن، تبعیض بین کارگران شهرداری و شرکت واحد در حالی که شرکت واحد جزء شرکتهای وابسته به شهرداری می باشد، تبعیض در پرداخت بهره وری، تبعیض در ارائه خدمات رفاهی و سایر امکانات، کارفرما اجازه استفاده از مرخصی استحقاقی ساعتی را بر خلاف قانون به رانندگان نمی دهد و همین امر موجب می شود مرخصی رانندگان به سرعت تمام شود و در مواقع ضرور که راننده مجبور به غیبت می شود از طریق کمیته انضباطی مشکلاتی تا حد اخراج برای آنان پدید می آورد،عدم خرید لوازم برای اتوبوسها و اجبار رانندگان به رانندگی با اتوبوسهای دارای معایب فنی، اجبار غیر متعارف رانندگان به کار کردن بیشتر و عدم توجه به ایمنی کار، اجبار رانندگان به سوار کردن مسافر سرپایی در حالی که مسافران سرپایی بیمه نیستند و به هنگام حادثه مشکلات عدیده ای برای رانندگان و خانواده آنها پدید می آید، رانندگان اتوبوس برخلاف قوانین راهنمایی و رانندگی کمک راننده ندارند، اجبار رانندگان به رانندگی با اتوبوسهای دو کابین گران قیمت در حالیکه این اتوبوسها بیمه کاملی ندارند و پرداخت خسارت تصادف با دریافت حقوق تناسب منطقی ندارد ،عدم پرداخت حقوق متناسب با رانندگی اتوبوس دو کابین، عدم ارائه خدمات بهداشتی مناسب به کارگران، عدم انتخابات سالم برای انتخاب اعضای هیات مدیره تعاونی مصرف و عدم کارایی مناسب تعاونی مصرف برای کارگران،استفاده برخی افراد نور چشمی و فرصت طلب از بودجه ای که به کارگران تعلق دارد برای مثال در تعاونی مسکن، عدم اختصاص کامل بودجه یی که شهرداری برای کارگران شرکت واحد به مدیریت پرداخت کرده است، شرکت نماینده غیر واقعی کارگر در کمیته انضباط کار و سایر کمیته های تصمیم گیر برای کارگر، عدم ارتقاء گروه به موقع کارگران مطابق طرح طبقه بندی مشاغل، مشکلاتی در ارسال لیست بیمه رانندگان به تامین اجتماعی که این مهم موجب شده کارگران نتوانند از مزایای کامل بازنشستگی در مشاغل سخت و زریان آور بهره مند شوند و...... البته خیلی از این مشکلات به دلیل عدم مدیریت صحیح و کارآمد در سطوح مختلف است و ارتباطی به کمبود بودجه ندارد.

پیام سندیکا : انتخابات غیرقانونی شوراها در شرکت واحد چه سرنوشتی پیدا کرده است ؟

حسن سعیدی : انتخابات شورای اسلامی کار در مناطق و سامانه های مختلف شرکت طبق روال دوره های قبل بدون برگزاری مجمع عمومی کارگران و با تخلف و تقلب همراه بوده آغاز شد و پس از شکایت کارگران به وزارت کار مشخص شد که در مرحله دوم انتخابات در سامانه یک 108 نفر دوبار و 7 نفر 3 بار رای داده اند و گروهی از کارگران هم مدعی بودند در انتخابات شرکت نکرده اند و بجای آنان اثر انگشت زده اند و نهایتا انتخابات در این سامانه و منطقه هفت به حد نصاب نرسید البته با مقاومت مدیر کل اداره کار استان تهران رسیدگی به شکایات انتخابات دیگر مناطق و سامانه ها در این مرحله متوقف شد در غیر اینصورت در آن مناطق و سامانه ها هم نتیجه ای غیر از این حاصل نمی شد و پس از آن دور نهایی انتخابات در سامانه ها آنقدر فشار شرکت واحد با هماهنگی اداره کار استان به کارگران زیاد شد تا جایی که کارگر را به زور مجبورکردند که رای بدهد یا در برخی سامانه ها مثل سامانه 5 و 10 عوامل کارفرما بالای سر کارگر ایستادند و به زور به او گفتند که حتما باید اسم چندین کاندید را در برگ رای بنویسد و با این وجود باز در شمارش آراء تقلب کردند و بر خلاف قانون بدون اینکه نتیجه انتخابات را کتبا به اطلاع کارگران برسانند شفاها اعلام کردند که انتخابات به حد نصاب رسیده است و البته کارگران نیز به وزارت کار شکایت کرده اند و منتظر و پیگیر رسیدگی هستند و البته در برخی از سامانه ها هم میبایست انتخابات تکمیلی برای انتخاب اعضای شورای اسلامی کار صورت گیرد

پیام سندیکا : نظر شما درمورد فاصله بین دستمزد و هزینه زندگی چیست؟

حسن سعیدی : فاصله دستمزد و هزینه زندگی موجب شده کارگران علاوه بر شغل اصلی خود به مشاغل کاذب روی بیاورند و این چیزی است که نماینده کارفرما در شورای عالی کار هم اعلام کرد که کارگر با یک شغل نمی-تواند هزینه زندگی اش رو تامین کند و نتیجه آن چیزی جز سست شدن بنیان خانواده ها و افزایش جرائم اجتماعی نیست و کارگران مجبورند بیشتر از سابق از هزینه های خوراک، پوشاک، بهداشت حتی درمان، ورزش، آموزش، تفریح صرفه جویی کنند و اینها نتایج زیان بار آنی و دراز مدت برای خانواده ها و نهایتا جامعه خواهد داشت.

پیام سندیکا : پرونده سه کارگر اخراجی از شرکت واحد ازجمله خود شما به کجا انجامید؟

حسن سعیدی : پرونده من و آقایان وحید فریدونی و ناصر محرم زاده با اعمال نفوذ اداره کار استان تهران از یکطرف و استخدام یک کار چاق کن در اداره کار بعنوان نماینده شرکت واحد و پرداخت رشوه از طریق این فرد منجر به تائید اخراج هر سه نفر در اداره کار شد و هر سه به آراء اداره کار به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و پرونده من و آقای ناصر محرم زاده در دیوان در حال رسیدگی است و رای اخراج اداره کار آقای فریدونی در دیوان نقض شد و برابرقانون میبایست مجددا پرونده ایشان در هیات هم عرض حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می گرفت و اینبار نیز نفوذ اداره کار استان تهران و پرداخت رشوه از طرف شرکت واحد توسط کار چاق کن اداره کار موجب شد اخراج ایشان مجددا توسط هیات هم عرض حل اختلاف صادر شود لذا ایشان نیز مجددا نسبت به رای هیات هم عرض حل اختلاف به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و پرونده در حال رسیدگی می-باشد.

پیام سندیکا : از روز کارگر سال 1392 چه خاطره ای دارید؟

حسن سعیدی : در روز کارگر سال 92 گروهی از کارگران شرکت واحد با هماهنگی سندیکا با حضور در پایانه های اصلی اتوبوسرانی با پخش شیرینی روز کارگر را به یکدیگر تبریک گفتند و نهایتا در پایانه آزادی جمع بزرگتری از کارگران با راهپیمایی خواسته های کارگران را فریاد زدند.

پیام سندیکا : برخورد رانندگان در پایانه های اتوبوسرانی با شما چگونه بود؟

حسن سعیدی : کرگران در پایانه ها استقبال گرمی از ما داشتند و اعلام می کردند که حضور شماها دلگرمی ماست و اعلام همبستگی با سندیکا داشتند.

پیام سندیکا : نظر شما در مورد اینکه روز کارگر چه مفهومی دارد و چه پیام و اتفاقی باید در این روز بیافتد را بفرمایید.

حسن سعیدی : این روز سالروز بزرگداشت مبارزات و دستاوردهای کارگران است .روز کارگر روز پاس داشت مبارزات کارگری جهان است .این روز بهانه ای است برای اینکه کارگران یکصدا و همه با هم خواست های انسانی خود را فریاد کنند و همبستگی خود را برای رسیدن به خواسته های مشترکشان به نمایش بگذارند.

 

پیام سندیکا : با سپاس از دقت نظر شما.

اردیبهشت سال 1393

مرگ کارگر16ساله در آتش سوزی اتاقک کارگری

به گزارش 10خردادپایگاه خبری 125، روز گذشته آتش سوزی اتاقک کارگری در یك كارگاه چوب بری ونجاری در شهرک ولیعصر، انتهای خیابان کشاورز، 4کشته و مصدوم بر جای گذاشت.

رحیم عیسی وند(افسر آماده منطقه 4عملیات) درباره نحوه عملیات اظهار داشت: در محل حادثه گاراژی به مساحت 500متر مربع مسقف و با کاربری کارگاه نجاری و چوب بری دیده می شد که در گوشه ای از آن اتاقکی به وسعت تقریبی 20 متر مربع و با کاربری استراحتگاه کارگران دچار آتش سوزی شده و با دود و شعله فراوانی همراه بود.

عیسی وند خاطرنشان کرد: در این اتاقک 4 کارگر جوان از تبعه افغان مصدوم و محبوس شده بودند که آتش نشانان به سرعت سه نفر از آنها را خارج کرده و تحویل عوامل اورژانس دادند و با بکارگیری تجهیزات تنفسی و لوله های آبرسانی وارد اتاقک شده و شعله های سرکش آتش را مهار و خاموش کردند.

وی افزود: آتش نشانان پس از جستجو در اتاقک شعله ور توانستند کارگر چهارم را به نام(رسول -ک 16 ساله) نیز خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند که متاسفانه مرگ وی توسط آنان اعلام شد.

سالگرد اعتراضات پارک گزی در استانبول

یکسال پس از آغاز اعتراض به تخریب پارک گزی در شهر استانبول ترکیه، گروه هایی از جوانان معترض به دولت، در پی برپایی تجمع برآمده اند.

قرار است که این تجمع در ساعت ۱۹ به وقت محلی صورت بگیرد.

به گزارش31مه یورونیوز،در همین حال خبر می رسد که از یازده شهر بالغ بر ۲۵ هزار نیروی ضد شورش برای جلوگیری از این اعتراض به استانبول فراخوانده شده اند.

سال گذشته میلادی، تداوم اعتراض خیابانی در استانبول که با درگیری با پلیس همراه بود، به یکی از بزرگترین چالش های پیش روی دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان بدل شد.

دهم خردادماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com